Spoetnik: Chat

Chatten

Het chatten wil bij mij nog niet zo van de grond komen.
Ik heb gisteren alle externe deelnemers van de Spoetnik-cursus uitgenodigd, maar nog geen reactie gekregen. Misschien checken zij hun (verder niet gebruikte) Gmail net zo vaak als ik :-(  😉
Gelukkig was UBA Spoetnik vandaag wel online en heb ik gezellig zitten babbelen met Pascal. Dank daarvoor!
De andere deelnemers komen vast ook nog online tijdens de cursus, ik wacht het rustig af.

Eigenlijk chat ik al heel lang. Maar dan omslachtig, namelijk via e-mail. Dat heeft als nadeel dat je langere stukken tekst schrijft en vervolgens moet wachten op je antwoord. Bij chat kun je meteen reageren, zelfs onderbreken. Alhoewel dat laatste natuurlijk wat onbeleefd is. Typt de ander langzamer dan jijzelf, dan moet je toch het geduld hebben om de ander even te laten uitpraten. Onmisbaar is dan ook het zinnetje “… is aan het typen”.
Begrijpt de ander je verkeerd, dan kun je meteen ingrijpen.

Chat in de bibliotheek

Ik zie dan ook het nut van chatten wel in. Vooral voor vragen bij problemen. Als iemand vastgelopen is bij het zoeken in een databank, bijvoorbeeld.
Voordeel: de klant krijgt meteen antwoord en hoeft niet af te wachten of en wanneer zijn/haar e-mail beantwoord zal worden.
Nadeel: in de bibliotheek zal er iemand achter de computer moeten zitten die dit soort vragen ook daadwerkelijk kan beantwoorden. Want de voorbereidingstijd is wel even anders dan wanneer je een e-mail beantwoordt!

|

2 Responses to “Spoetnik: Chat”

  1. […] heb ik in mijn vorige bericht hier al over geschreven. Maar je bent nooit te oud om te leren en inmiddels beschik ik over […]

  2. […] Ik merk dan ook dat hoe langer ik ermee bezig ben, des te meer dingen mij opvallen. Over het nut voor de bibliotheek heb ik het al gehad, evenals over het gebruik van de webdienst Meebo. Sindsdien heb ik iets meer […]

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.