23 dingen: les 9 (web 2.0 in 100 woorden)

Wat is Web 2.0?

Tja, dat werd me een paar maanden terug gevraagd op een sollicitatiegesprek. Ik antwoordde toen: “Dat is dat gebruikers interactief bezig kunnen zijn”. Meer niet, want meer wist ik er niet van. Wel van gehoord. Wel wist ik dat het belangrijk was. Overal kom je artikelen over Web 2.0 tegen. Maar wat het nu écht is?

Ik denk dat je alleen kunt weten wat Web 2.0 is, door het te dóen. Erover lezen, of mondeling uitleggen, dat werkt gewoon niet. Doen is de kern waar het om gaat bij Web 2.0. Niet passief dingen opnemen, maar er mee bezig zijn en eraan bijdragen. En dan kom je er vanzelf achter wat Web 2.0 inhoudt.

Toen ik aan 23 dingen begon, dacht ik: ach, het meeste weet ik toch al, dit wordt een makkie. En inderdaad, moeilijk is het niet. Maar dat komt niet doordat ik het allemaal al wist. Volgens mij komt het door het Web 2.0 aspect. Web 2.0 is niet moeilijk, Web 2.0 is bedoeld voor iedereen. Je moet even weten waar je moet zijn, maar dan is het allemaal heel eenvoudig. Dat is misschien wel de kracht van Web 2.0 en de reden van het grote succes.
Alhoewel, de betrokkenheid is waarschijnlijk minstens zo belangrijk. Als je passief informatie opneemt, blijft het altijd informatie van een ander. Maar door interactief bezig te zijn, door zelf ook bijdragen te leveren, wordt het ook een stukje van jouzelf. Iets wat jíj gemaakt hebt. Iets waar jíj trots op kunt zijn. En dus kom je er terug. Om nog meer bij te dragen. En om te zien wat voor reacties er gekomen zijn. Web 2.0 is persoonlijk!

Effect van Web 2.0

Als je een website hebt, draait het vooral om 1 ding: bezoekers trekken, en zorgen dat ze terug blijven komen. Daar bestaan allerlei foefjes voor, maar makkelijk is het allemaal niet. De interactieve mogelijkheden van Web 2.0 zijn daarom heel belangrijk. Het zorgt namelijk voor persoonlijke binding. Als een bezoeker de moeite genomen heeft om een bericht achter te laten, of zelfs een artikel te schrijven, dan is de kans groot dat die bezoeker terug komt. Die zal nieuwsgierig zijn naar ontwikkelingen die er geweest zijn na zijn/haar laatste bezoek.

Op een forum en andere plaatsen waar informatie wordt aangeboden, is die aantrekkingskracht nog groter. Zit het publiek te wachten op de mening van een verkoper of zogenaamde expert? Nee, ze horen veel liever echte gebruikerservaringen. Andere mensen van vlees en bloed, hoe gaan zij met bepaalde dingen om? Die nieuwe camera, natuurlijk wordt die door de verkoper in de winkel aangeprezen. Maar wat vinden zij ervan, die de camera gekocht hebben?
En het mooie is: iemand met veel gebruikerservaring kan op deze manier een expert worden. Maar dan wel een onafhankelijk expert. Iemand die in de praktijk zijn kennis heeft opgedaan. En daar wordt veel waarde aan gehecht.

Toepassing van Web 2.0 in de bibliotheek

Waar je Web 2.0 kunt toepassen, blijkt al een beetje uit het voorgaande. Eigenlijk overal waar je informatie aanbiedt.

Aanbevolen websites? Laat de gebruiker zelf suggesties doen en geef ruimte voor reacties of een waardering op al geplaatste links.
Boekencollectie uitbreiden? Van dat ene populaire boek meerdere exemplaren in de kast zetten? Dan moet je wel weten wélk boek zo populair is. Natuurlijk kun je dat voor een deel zien aan de uitleengegevens, maar wat is erop tegen om in de catalogus ook een waardering te laten geven?

Verder is er de strijd tussen “push” en “pull”. In het eerste geval dring je je informatie op, zonder de gebruiker de kans te geven “nee” te zeggen. Bijvoorbeeld bij een nieuwsbrief per e-mail. In het laatste geval, “pull”, biedt je de gelegenheid om zelf de benodigde informatie op te zoeken en samen te stellen. Een RSS reader is daar het beste voorbeeld van. De gebruiker bepaalt zelf aan welke informatie hij/zij behoefte heeft.

Een weblog combineert een aantal van deze aspecten. Het regelmatig plaatsen van berichten zorgt voor de nodige afwisseling in de informatie, die op deze manier meteen ook actueel blijft. Daarbij kan er meteen op gereageerd worden door bezoekers en kunnen zij misschien zelfs invloed hebben op het volgende te verschijnen bericht. De RSS-feed van een blog zorgt er voor dat de gebruiker snel kan bekijken of een bezoek aan de blog de moeite waard is, of dat het voor een keer kan worden overgeslagen.

Als conclusie zou ik zeggen: Web 2.0 is er om uit te proberen. Het kan ervoor zorgen dat je bezoekers bindt, terwijl tegelijkertijd de kwaliteit van de dienstverlening omhoog gaat. Kijk eens rond, dan merk je dat er volop mogelijkheden zijn om Web 2.0 toe te passen!

|

3 Responses to “23 dingen: les 9 (web 2.0 in 100 woorden)”

  1. Dat zijn 784 woorden!

  2. Haha, ik was mijn woordteller kwijt.
    Sorry als ik je op het verkeerde been gezet heb met deze titel. De opdracht was in 100 woorden, maar ik val genadeloos door de mand…

  3. Royale post Patricia! Dit 23 Dingen is helemaal voor de mensen opgezet die willen uitproberen en van het pad af durven gaan. Volgens mij ben jij wel lekker op weg zo :-)

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.